Followers

Monday, July 2, 2012

pEnGa|aMan bEsALIN puTeRI ke2

assalamualaikum n slmt tghari..
seperti dijanji, saya kembali..hehe, cam bgs je


entry ni aku nak cite sket pengalaman bersalin anak kedua ni..

sebenarnya aku di minta untuk masuk wad pada khamis 14jun untuk di induce sbb air ketuban dah kurang kata doktor la...
jadi pagi2 14hb tu dh pegi hosp sult bahiyah, alor setar...
dlm pukul 11 pagi, doc cina xtau apa nama masukkan ubat tu....
aku dok bc2 kat blog, forum org kata sakit kalu besalin dipaksa ni(induce la)
jadi, aku pun bc mcm2 foa la pnya takut nak rasa sakit mcm yg digambarkan...
dok tunggu smpai ptg xdak apa2 tanda sakit pun lg..
dalam jam 6ptg doc cek bukaan, masih xde bukaan lg n doc ckp ubat tu pun dok ada kat situ lg, x larut lg..dan dia ckp esok pg cek lg, kalu xde apa2 masuk lg ubat...
dan esok paginya waktu subuh tu aku cuma rasa cam senggugut lite2 ja...
dan dlm kul 730am doc cek bukaan br 2cm, doc msukkan skali lg ubat tu...

smpai wktu tghari dh mula rasa sakit2 sket cam senggugt, kuat sket dr pg td..

aku request mama masakkan ikan tenggiri msk asam utk mkn tghari..
ekceli selama kat spital aku lgsg x mkn makanan spital..x leh masuk tekak nokkss
lgpun jarak umah ngan spital dkt ja...5-10min ja pun..
tiap kali wktu mkn hubby akan anto bekal la..hehe

mkn tghari dlm kul 1 tu sambil dok rasa sakit n ditemani somi tercenta..
mulut ni sambil mkn sambil dok ngadu kat hubby sakit..pastu ckp kat dia nk mkn halia byk2 cpt sket bb kuar..hoho
n tghari tu jgk aku mkn sgt berselera smpai 2 pinggan..
selesai mkn, n waktu melawat tamat pkl 2 hubby pun balik..
sakit dtg makin kerap n aku rasa cam nk poopoo...
p la toilet utk membuang, x byk hasil...
blk ke katil, doc pggl utk cek bukaan lg..
kali ni di cek oleh doc pempuan india..aku x kenan cara dia..sgt kasaq pastu suka bising kat aku...mcm aku x penah besalin
dia cek masih 2cm, sdgkan sakit aku makin kerap n doc tu ckp sbb dok lwn dgn ubat tu pasal sakit..aku pecaya la idup2
blk ke katil rasa sakit tu makin kerap n kuat...smpai panggei misi guna loceng ja x leh bgn...dtg misi ni bleh dok bebel kata "tahan la kak, sakit 10cm lg teruk"
rasa cam nak sepak je, aku sakit x tertangg
ung dan nak bebel aku
masa ni pukul 3, misi pun panggei doc, bila doc td tu dtg dok sound aku lg"la kakak br cek je td, xbleh cek byk kali nnt kena jangkitan kuman..teruk kamu n bb"
aku pun ckp la sakit x tahan sgt, nk mntk operate...haha, nk jln pintas ja aku..
x sanggup nak tahan kalu sakit gitu lama..
pastu diorg decide nk kasi ubat tahan sakit n sblm tu kena g cek jantung bb dulu kat bilik CTG...ada la jarak dlm 5m dari katil aku
tgh2 sakit kena la jln ke bilik tu pulak..masa tu darah dah byk kuar n aku kabo ke doc tu bleh dia jwb "biasa la kak nak besalin keluar drah,air"
hishh, ckup bengang aku!
dok baring ja aku kat katil dlm bilik tu mai lg sakit tu smpai berpeluh2..
n rasa nak push....apalagi aku pun push la, time tu doc misi xdak situ
jerit2 aku panggei doc....depa pakat mai tgk nmpk kepala baby dh nak kuar..
haaa...kelam kelibut semua pakat suh aku tahan
pastu xdan nak prepare bwk ke labor room...depa suh besalin situ ja....
aku dah x tahan push jela kat situ...n baby selamat disambut oleh doc yg ckup2 aku bengang sgt tu...!

sgt2 x tersangka dgn cara begitu aku melahirkan bayi kedua aku...dlm masa yg pendek n keadaan kelam kelibut disebabkan fakta doc n misi2 yg x btoi tu....

maknanya, ubat induce tu x bwk effect kat aku pun..xdak rasa teruk spt yg digambarkan
tiba2 rasa sakit nak bersalin ja mai...

haa...smpai sini saja coretan tuk harini...kalu free ptg nnt @ esok akan ku kongsi apa yg aku amalkan sepnjg waktu mengandung...

tata..titi..tutu..byeee
assalamua
a


No comments:

Post a Comment