Followers

Tuesday, July 3, 2012

[sharing is caring] aMa|AN sEpANjanG teMpOh MenGAnDuNg

assalamualaikum n gd morning all..

arini nak share sket la apa yg aku amalkan sepanjang tempoh kehamilan..
ekceli sama je dgn apa yg ibu2 ngandung di luar sana amalkan..
saje je nak tmbh entry yg dh lama dibiar kosong ni kan..

kalu ikut aku time ngandung yg sulung n 2nd ni alhamdulillah x byk masalah...
cuma 10wk terawal tu je jd mls2 sket, rasa nk tdo je, mkn memilih sket..
yg lain loya2, muntah2, bau tu bau ni x bleh tu xde masalah..
utk ngandung berikutnya wallahualam...<ecece..ngandung berikutnya tu>

sepanjang tempoh kehamilan, kita sbg org islam elok lah membaca ayat2 al-quran..
antara surah2 yg biasa di amalkan ialah:
surah al-fatihah
ayat kursi
surah yasin
surah maryam
surah yusuf
surah luqman
surah taubah

antara lain ada jgk aku amalkan membaca doa nabi yunus "la ila ha illa anta....", kemudian dlm ada jgk aku bc yg dlm buku dato harun din tu..surah fatihah, selawat syifa, surah al hashr ayat 21-24 n doa selusuh maryam...
yg ni aku amalkan semasa usia kandungan 7bln, sbb masa tu doc ckp baby doj melintang..punya la cuak aku, takut nk kena operate...selain bc doa2 kat atas tu aku ada amik ubat homeopathy utk baby yg songsang dari ERAEDAR MARKETING..alhamdulillah 2ari mkn(3biji je) baby dah pusing dok tempat asal..selain tu ada jgk ikut petua masa kita solat tu panjangkan waktu sujud kita...n selalu jgk usap2 perut ckp dgn baby mintak dia pusing kepala ke bwh..dlm aku dok pesan tiap2 mlm, kakak hasya pun ikut dok pesan kat adik dia jgk...lwk pun ada bila kakak berckp dgn adik dlm perut...hihi


kalu duduk saja2 xde watpe tu ringan2 la mulut berzikir ye..x rugi pun, bleh tenangkan jiwa kita jgk

masa ngandung jgk elok la kita buat baik kat semua org, elak ngumpat org..jgn sakitkan binatang2..n kawal emosi<kdg x terkawal jgk dgn karenah anak>

sampai di sini dulu ye...jmpa lg di lain entry!

bye...assalamualaikum

No comments:

Post a Comment